Zur Hauptnavigation / To main navigation

Zur Sekundärnavigation / To secondary navigation

Zum Inhalt dieser Seite / To the content of this page

Sekundärnavigation / Secondary navigation

Inhaltsbereich / Content

Master thesis: Exit from entrepreneurship: Are we really living in a boundaryless career world?

Scientists in the field of career literature have proposed the idea of a boundaryless careers or protean career concept (Arthur et al., 2005; Briscoe & Hall, 2006): They claim careers to be dynamic and not bounded nor connected to a single organization (Arthur & Rousseau, 2001). Moreover, they speak of non-linear or multidirectional careers.

However, the concepts of the boundaryless and protean careers have received little attention in the entrepreneurial career domain and the question whether the movement between entrepreneurship and paid employment is as boundaryless as we think still needs to be answered.

Drawing on person-organization fit theories, organizations might be reluctant to recruit former entrepreneurs because of assumptions such as the inability to follow managerial directions.

Marshall (2016) gives a theoretical overview over the topic (please see attached). However, he claims that empirical work is needed to legitimize this perspective.

The current research project aims at adding empirical knowledge to this topic. If you are interested, please contact Alexander Kuesshauer (alexander.kuesshauer[at]wiwi.uni-kl.de) for more information. Please note, that this is supposed to be an empirical work (data analyses with SPSS). If you want to do a literature review, feel free to contact me to discuss this. The paper can be written in the German or English language.

 

Marshall (2016) From employment to entrepreneurship and back: A legitimate boundaryless view or a bias-embedded mindset?

journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/0266242615581853

Forschungsprojekt: A job perspective for refugees: A career as an entrepreneur

Currently, there are many refugees in Germany. In many cases, there are not allowed to apply for a paid job because of legal restrictions. Moreover, language and cultural barriers make their situation worse on the job market. 

One solution to that problem might be the provision of an entrepreneurship training for refugees. The training might provide knowledge and action training on how to start a business in Germany and gives them the opportunity to experience German work-culture in a learning by doing environment.  

This paper has a twofold aim: First, current literature needs to be examined: 1) refugee entrepreneurship 2) entrepreneurship training designs 3) legal restrictions 4) training content. Second, a first suggestion on a possible training design needs to be developed. 

If you are interested in this topic, please contact Alexander Kuesshauer for more information (alexander.kuesshauer[at]wiwi.uni-kl.de). If you want, you can work in groups of two. You can write your paper in the German or English language.

 

 

Abschlussarbeit/ Forschungsprojekt: Job Crafting and Applicant Attraction

Am Lehrstuhl für Entrepreneurship haben Sie ab sofort die Möglichkeit, Ihre Abschlussarbeit oder Ihr Forschungsprojekt im Themenbereich „Job Crafting and Applicant Attraction“ anzufertigen. „Job Crafting“ beschreibt ein proaktives Mitarbeiterverhalten, das sich mit der individuellen Gestaltung des Jobdesigns wie bspw. Aufgaben, Verantwortungen Beziehungen am Arbeitsplatz beschäftigt. Forschungen zeigen, dass Job Crafting positive Auswirkungen auf Mitarbeiter-Job-Passung, Arbeitszufriedenheit und Absicht im Unternehmen zu verbleiben hat. Im Rahmen dieses Projektes wird nun untersucht, inwiefern sich Job Crafting als Employer Signal, z.B. als Bestandteil der Aufgaben- und Tätigkeitsbeschreibung, auf die Bewerbungsabsicht auswirkt.

Weitere Infos enthält die Ausschreibung.

Abschlussarbeit/ Forschungsprojekt: Antecedents of Job Crafting Behaviors

Am Lehrstuhl für Entrepreneurship haben Sie ab sofort die Möglichkeit, Ihre Abschlussarbeit oder Ihr Forschungsprojekt im Themenbereich „Antecedents of Job Crafting Behaviors“ anzufertigen. „Job Crafting“ beschreibt Mitarbeiterverhalten, das sich mit der proaktiven Gestaltung von Charakteristika des Jobdesigns wie bspw. Aufgaben, Verantwortungen Beziehungen am Arbeitsplatz beschäftigt. Es ist bekannt, dass Job Crafting positive, als auch negative Effekte auf die Mitarbeitermotivation und -performance haben kann. Im Rahmen dieses Projektes wird untersucht, welche Einflussfaktoren Job Crafting Verhalten begünstigen oder abschwächen bzw. welche Einflussfaktoren zu positiven oder negativen Ergebnissen in Bezug auf die Mitarbeitermotivation und -performance führen. 

Weitere Infos enthält die Ausschreibung.